Ungdomar går först. Att vara medlem är enkelt och billigt. Boendet bra, hållbart och lättskött.

Kö och intresseanmälan

Vi förmedlar lägenheterna först och främst till ungdomar mellan 18-25 år via redan etablerade bostadsköer. Vi annonserar projekten och möjligheterna till bostad via bostadsköernas kanaler, vår site och Facebooksida. Du anmäler intresse via bostadsförmedlingen du står i kö hos. Finns det ingen bostadsförmedling på orten förmedlar vi lägenheterna direkt, enligt principen först till kvarn. Medlem blir du först när du blivit tilldelad en bostad.

Bli medlem

Det är lätt att bli medlem hos oss, bara ladda ner vår app och du är igång. Genom appen kan du sedan sköta allt; påverka, rösta och hantera allt som gäller din bostad i appen. Vår app lanseras när vi är redo att förmedla vårt första projekt. Medlemmarna betalar en insats i föreningen och en månatlig medlemsavgift. Vi använder insatsen och medlemsavgifterna till att ta hand om och utveckla kooperationen. Vår kooperation är rättvis. Vi tar inte ut en avgift innan du bor, vi låser inte dina pengar i ett bospar på 30 års sikt och du behåller inte din plats när du fått en bostad.

Flytta in

När du köat, intresseanmält, blivit tilldelat, betalat medlemsavgift, skrivit kontrakt och betalat insatser så kan du flytta in. Insatsen från medlemmarna uppgår till cirka 10 % av vad det kostat att uppföra byggnaden och återbetalas när du flyttar. Insatserna används uteslutande till att uppföra nya bostadsfastigheter. För en etta kommer det handla om cirka 50 000 kr och för en tvåa 70 000 kr, beroende på produktionskostnaden.

Betala hyran

Hyran betalas månadsvis via autogiro och kan följas genom appen. Vårt mål är att hyresnivåerna ska bli lägre jämfört med äldre etablerade kooperationers nivåer, annan nyproduktion och kostnaden för att äga en bostadsrätt. Hyra och insatser kommer att kommuniceras tydligt på ett tidigt stadium, när projekten planeras.

Uppgradera

Som medlem kan du bestämma mycket som gäller din egen lägenhet. Lägenheten har god standard från början, men kan uppgraderas genom att du beställer en sådan tjänst. Det kan du göra när som helst, allt eftersom dina behov och förutsättningar ändras. Detta betalar du antingen kontant eller som ett påslag på hyran. Handlar det om installationer av vitvaror och ommålning/tapetsering eller andra arbeten inne i lägenheten så bekostar du detta själv, men får hjälp av föreningen.

Underhålla

Som medlem har du ansvar för lägenhetens invändiga underhåll: såsom ytskikt, installationer/vitvaror och kök. Men du får hjälp av föreningen med upphandling och beställning av tjänster. Föreningen tar hand om det gemensamma underhållet i trapphus, servicebyggnad och gård, samt skötsel och föreningens ekonomi. I stort påminner ansvar och befogenheter i detta avseende boendet i en bostadsrätt. Fastighetsägaren som Bokoop hyr byggnaden av tar hand om byggnadens yttre, balkonger, tak, fasad och fönster, såväl som de centrala tekniska systemen såsom ventilation, värme, el och stammar.

Påverka

Som medlem kan du bestämma hur du vill ha det, lämna förslag och rösta vid medlemsstämman. Föreningen kan nämligen själv bestämma om allmänna utrymmen, gården och förvaltnings- och servicenivåer.